Emma y Susanna para Plan! - Reisverslag uit Juigalpa, Nicaragua van Team MiddenAmerika.nl Emma en Suzanne - WaarBenJij.nu Emma y Susanna para Plan! - Reisverslag uit Juigalpa, Nicaragua van Team MiddenAmerika.nl Emma en Suzanne - WaarBenJij.nu

Emma y Susanna para Plan!

Door: 6x6x6middenamerika

Blijf op de hoogte en volg Team MiddenAmerika.nl

07 Mei 2011 | Nicaragua, Juigalpa

Terwijl wij heerlijk uitgeslapen achter onze macbooks zitten, wordt er op de deur geklopt. In Spaans, veel sneller dan ik ooit zal kunnen spreken, verkondigt de receptioniste van het hotel iets. Iets met 'plan' en 'la officina'. We hebben geen idee, verkeren nog steeds in de veronderstelling dat we pas om 11.00, anderhalf uur later, op het kantoor hoeven te zijn. Misschien toch niet. Onder de douche bedenk ik me dat ze 'esperar' zei. Esperar, Esperar, Esperar.. Wachten! De mensen van Plan wachten op ons!

We hadden er dus om 09.00 moeten zijn. Wat voor ons als een groot probleem voelde werd door de studenten opgepakt als "he, zo doen alle Nica's het hier." Cool. We zijn officieel geupgrade tot 'local' en dat allemaal dankzij intolerabel gedrag. Wat kan het leven van een reiziger toch mooi zijn.

Na drie dagen vol bezoeken aan communities, organisaties en instanties zijn we vandaag in Juigalpa, city of residence, aan de slag gegaan met de jongeren van het Plan Mediaproject. Gisteren hadden we een kleine kickoff in Sante Tomas, waar we in de lokale radio uitzending verschenen en waar de DJ de show wat extra klasse gaf door het 20e eeuwse album van Sean Paul goed grijs te draaien. Vandaag was het andere koek. De jongeren zijn op dit moment bezig met een uitzending over de preventie van huiselijk geweld in Chontales en daarom gingen we vandaag met de camera op pad om interviews af te nemen. Eindeloze verhalen van voorlichters heb ik bruut afgekapt om de harde cijfers te kunnen krijgen. Resultaat? Van de 180 miljoen mensen die de Chontales regio wonen zijn 29 miljoen mensen slachtoffer van huiselijk geweld. Wat daaronder valt? Fysiek geweld, psychologische mishandeling en verwaarlozing. Zo'n 17% van de bevolking is slachtoffer. De interviews waren weer even een opfriscursus journalistiek: voor ons was het het tweede jaar all over again, maar nu waren de kids 'Emma' en 'Suzanne' en waren wij Jan Leeferink en Gertjan Aalders.

Tijdens de edit werden we uitgenodigd door de 24 jarige Francisco om bij hem thuis een home cooked meal te eten. Niemand minder dan zijn moeder zette een heerlijk maaltje neer; het beste en verste rundvlees ooit. Trots werd verkondigd dat de koe diezelfde ochtend was geslacht en dat zowel hun vriezer als die van de buren tot de nok toe voel zat met vlees. Wat gallo pinto en iets niet te definieren goedje maakte la fiesta compleet. Heerlijk gegeten!

En gelijk een date geregeld voor morgen! Na de radiouitzending om 10.00 worden we meegenomen naar het grootste history museum van Nicaragua en gaan we zelfs naar de dierentuin. Dikke vette prima! Morgenavond is het ook hier echt Samados Noche, met een Amerikaanse bokswedstrijd als avondvullendprogramma. Daarnaast nog een bezoekje aan de plaatselijke discotheek als Juigalpa-afscheid. Zondagochtend vertrekken we in volle glorie naar Costa Rica! Al zijn we stiekem nog steeds van plan om het regenseizoen te ontvluchten, en waar we daarvoor naartoe moeten weten we nog niet..

Lieve mensen! Terwijl onze hardwerkende vrienden en familieleden nu opstaan of al in de trein of auto zitten, doen wij zo onze oogjes toe. Morgenvroeg een radiouitzending, live, en om 17.00 een tv-uitzending. Ook hartstikke live, voor een publiek van 35.000 man. De laatste projectdag komt eraan en daar gaan we optimaal van genieten. Hou de 6x6x6opreis.nl website goed in de gaten, want hier verschijnt maandag de projectfilm. Ons babytje, waar we het allemaal voor hebben gedaan!

Muchos besos uit het toch nog steeds zonnige Juigalpa,

Liefs, Emma en Suzanne

Volg Emma en Suzanne en de sponsoren van 6x6x6 op Reis doneren namens jou 30 cent aan 6 goede doelen:

www.facebook.com/MiddenAmerikaNL
www.twitter.com/MiddenAmerikaNL
www.middenamerika.nl/6x6x6opreis/

• 07 Mei 2011 - 10:21

Paps Van Suus:

He meiden, druk druk druk dus met van alles en nog wat........ben heel benieuwd naar jullie babytje.

groetjes.

• 07 Mei 2011 - 13:04

Mam Van Emma:

Geniet ,zoiets zul je niet zo snel weer meemaken.
    Ben nieuwsgierig naar jullie filmpje.

Kus en knuffel

Team MiddenAmerika.nl

Voor de online inzamelingsactie 6x6x6 op Reis reizen in april 6 teams naar 6 verschillende continenten om 6 opdrachten uit te voeren voor het goede doel. Emma en Suzanne zijn Team MiddenAmerika.nl en gaan op reis voor EEN. Volg de actie en jouw favoriete team via Facebook, Twitter of e-mail en de sponsoren maken namens jou € 0,30 over aan STOP AIDS NOW!, Fairfood, EEN, Solidaridad, oneMen en Hivos. EEN - PLAN NL Emma en Suzanne bezoeken in Nicaragua een project van één van de partners van EEN: Plan Nederland. Voor dit project gaan ze samen met kinderen in Juigalpa binnen twee dagen een radio- en een televisieprogramma maken! Ze bepalen met de kids de inhoud van het programma, en schieten de filmpjes en fragmenten. Doel van het project is om kinderen een stem te geven om zich uit te spreken over hun situatie. In deze uitzending komt het onderwerp huiselijk geweld aan bod. Op de tweede dag is de uitzending live op Channel 24 ONCEVISION te zien. Maar liefst 85% van de inwoners van Juigalpa ontvangt deze zender op de kabel! www.middenamerika.nl/6x6x6opreis/

Actief sinds 01 Maart 2011